Selasa, 12 Januari 2010

Re: Isu penggunaan perkataan Allah

Salam pembaca,

Saya dapat beberapa feedback daripada pembaca tentang posting saya mengenai isu penggunaan perkataan Allah. Bagi saya, isu ini adalah serius namun tidak perlu sampai membakar gereja dan berlaku perbalahan agama sehingga tercetusnya kes pembunuhan.

Bagi saya, isu penggunaan Allah boleh digunakan oleh agama lain tetapi harus dipantau oleh KDN dan JAKIM secara serius supaya tidak berlaku pemesongan akidah. Seperti mana yang dikatakan oleh Ustaz Asri (www.drmaza.com) perkara ini perlu ada garis panduan. Contoh jika dalam majalah tersebut mengatakan Allah itu Tuhan alam semesta jadi kita kena akui perkara itu. Jika berlaku pula perkara yang Allah itu Tuhan anak atau Trinity ia harus ditentang secara habis-habisan oleh pihak Islam kerana ia boleh memesongkan akidah.

Kita tidak perlu melatah tentang perkara ini, kerana diluar negara terutama negara Timur Tengah mereka membenarkan perkataan Allah oleh agama lain terutama agama Kristian dan Yahudi. Kita pun telah diterangkan dari kecil bahawa setiap manusia yang dilahirkan perkataan alif lam lam ha telah ada pada setiap badan manusia dan 99 nama2 Allah pun telah ada. Jadi ini menunjukkan Allah itu milik semua orang.

Oleh itu, kita yang sudah sedia Islam seharusnya tidak perlu melatih tetapi sebaliknya lebih berfikiran terbuka dan mengutamakan perintahNya dari pada melakukan laranganNya.

P/S: Saya bukannya hendak menyokong sesiapa tetapi kadang yang saya lihat yang melebih lebih ini banyak terjerumus dalam kancah politik daripada agama itu sendiri. Bukan apa, apabila kita lihat yang berkobar2 ni lebih sudu dari kuah bukan apa amalan dari Allah tidak dibuat tetapi larangan yang banyak dilakukan.

Tiada ulasan: