Jumaat, 8 Januari 2010

Politik yang memeningkan tahun 2010

Salam pembaca,

Pada tahun ini iaitu tahun 2010 pelbagai kontroversi yang dibangkitkan oleh pihak media dan pihak politik mengenai isu2 yang terjadi dinegara kita. Isu yang paling hangat dibincangkan ialah mengenai keputusan siasatan Tan Sri Gani Patail terhadap kehilangan enjin F-5E. Beliau mengatakn bahawa hanya pegawai rendah sahaja yang terlibat dan bukan pegawai atasan. Bagi saya, apa yang beliau mengarut ini. Kalau cerita pada budak2 pun mereka akan ketawa sebab tidak logik dari segi faktanya.

kenapa saya kata tidak logik? Ini kerana untuk mengangkat, mengalih dan menjual barang ini kepada sindiket antarabangsa bukan boleh dikomplot hanya 5-10 orang pegawai biasa. Perkara begini mesti melibatkan beberapa orang atasan untuk meluluskan pengangkutan enjin tersebut. Almaklumlah harga ini ini berjuta-juta harganya dan ini secara tidak langsung menyebabkan pihak yang menjual boleh merasuah orang lain untuk menjadi kambing hitam dan penutup cerita.

P/S: Perkara ini juga mempunyai jalan cerita yang sama dengan cerita Atlantuya yang diakhir cerita tersebut hanya kambing hitam yang dipersalahkan sampai ke hukuman gantung. Pemerintahan Najib pada kali ini menunjukkan bahawa beliau sangat lemah dalam menangani isu rasuah dan semakin banyak pengkhianat negara.

Tiada ulasan: