Khamis, 2 Julai 2009

Ini sudah lebih ni

Salam pembaca,

Seperti mana yang kita tahu, Najib telah mempergunakan pengaruh Mahathir dalam pilihanraya UMNO yang lepas bagi memenangi kerusi Presiden dan seterusnya diangkat menjadi Perdana Menteri. Awal pemerintahan Najib, beliau telah melunaskan janji2 beliau dengan melantik Mukhriz sebagai Timbalan Perdana Menteri walaupun telah kalah dalam merebut kerusi Ketua Pemuda UMNO. Namun sedikit demi sedikit, Najib telah menunjukkan taringnya dengan melantik orang2 yang tidak disukai Mahathir dengan memegang jawatan yang berprofil tinggi. Ini amat merungsingkan Mahathir.

Namun begitu Mahathir telah membalas semula tindakan Najib dengan menolak cadangan Najib untuk melantik Omar menjadi ahli lembaga pengarah Petronas mewakili kerajaan. Jika kita membaca artikel ini, Hassan Merican tidak tahu menahu tentang hal ini dan menyerahkan bulat2 perkara ini kepada penasihat Petronas iaitu Mahathir. Melihat profil Omar ini, beliau seorang yang berpelajaran tinggi dari Oxford dan juga penasihat ekonomi dan kewangan kepada Najib. Namun bila semua hendak kroni, kita boleh lihat kebanyakan GLC telah mengalami kerugian yang disorokkan contoh macam TNB yang hampir hendak muflis gara2 IPP disebabkan idea Mahathir. Bayangkan gaji CEO TNB boleh mencecah 600K sebulan, bagaimana boleh terjadi. Namun isu Petronas ini tidak boleh dipermainkan oleh pemimpin kerana kita tahu 60% sumber pendapatan Malaysia dijana oleh Petronas dan kita perlu mencari lembaga pengarah yang bijak dalam menangani isu ini.

P/S: Bila terfikir tentang perkara ini, ia menjadi lucu pula kerana pemimpin sekarang bukan hendak memikirkan hak rakyat tetapi memikirkan perut masing2 dengan melantik kroninya sahaja.

Tiada ulasan: