Isnin, 13 Julai 2009

Laskar Pelangi

Salam Pembaca,

Pulang ke JB adalah saat paling membosankan bagi aku, yerlah dah pulang ke kampung memang lah malas. Sampai jer rumah di JB aku rasa bosan sangat dan dengan rasa ingin bebas dari kebosanan aku pun membelek direktori komputer aku yang sarat dengan filem2 yang belum dilihat lagi. Tergerak hati nak tengok sebuah cerita Indonesia yang dinamakan "Laskar Pelangi" yang sudah lama aku ambil dari kawan rumah ku.

Sinopsis cerita ini lebih kepada semangat ibubapa dan kanak2 yang mahu belajar walaupun dalam serba kekurangan. Atas dasar ilmu dan dorongan dari guru2 yang berada di sekolah itu ia menjadikan kanak2 disekolah itu ingin belajar dan berjaya di masa akan datang. Saya mengesyorkan kepada guru2 sekolah dan pelajar2 menonton cerita ini. Tanamkan semangat dalam hati untuk belajar hingga berjaya.

P/S: Saya sangat hormat pada karya filem ini. Saya tabik kepada krew filem kerana menghasilkan cerita yang bajetnya rendah, mudah difahami dan memberikan impak kepada anak bangsa mereka. Tapi saya sangat pelik kenapa cerita begini tidak boleh dihasilkan di Malaysia tak habis2 dengan bohsia, mat rempit, kehidupan yang alpa dan sebagainya. Jadi ambil lah iktibar dari cerita ini.

Tiada ulasan: