Isnin, 29 Jun 2009

Pemergian Mikaeel Jackson



Salam Pembaca,



Berita kematian Michael Jackson @ Mikaeel Jackson telah mengejutkan dunia dan kematiannya masih menjadi tanya tanya kepada peminat diseluruh dunia. Setelah berjaya melakar beberapa kejayaan dan dilanda beberapa kontroversi yang menyebabkan turun naik kariernya dalam bidang nyanyian.

Bagi aku, beliau adalah seorang idola yang mempunyai karisma dan kadang2 bila terlihat semula konsert2 dan videoklipnya. Aku terfikir bagaimana seorang yang bernama Michael Jackson boleh memukau begitu ramai peminat sehingga beliau boleh untung berjuta-juta dari sesebuah konsert dan album. Sehingga ada yang sanggup belajar untuk meniru tarian dan gaya hidup beliau. Aku pun tidak terkecuali dalam meminati lagu-lagu MJ yang telah menjadi hits sepanjang zaman.

Namun, apa yang menyedihkan adalah apabila kita melihat jenazah beliau yang masih diseksa kerana masih dalam siasatan. Bagi aku, benda ini biasa la kerana bagi negara luar mereka sanggup tidak menanam mayat semata-mata untuk mendapat insurans yang banyak dan aset yang ditinggalkan berbillion-billion kepada keluarga beliau.

Mengenai pengebumian beliau, aku juga tertanya-tanya adakah ia akan dilakukan dalam upacara Kristian atau Islam. Ini kerana ada yang mengatakan MJ telah memasuki Islam pada November 2008 dan telah disaksi oleh beberapa orang termasuk abangnya dan beberapa komposer yang telah memasuki Islam di London. Namun bagi aku, ini semua perlu dijelaskan semula agar ia tidak dikelirukan oleh media asing yang sentiasa mengutuk dan mengaibkan seseorang yang bernama Islam.



P/S: Semoga roh MJ sentiasa diberkati oleh Allah s.w.t dan dimasukkan dalam golongan orang yang beriman.

Tiada ulasan: