Khamis, 20 Ogos 2009

Isu Syurga Neraka oleh Nik Aziz


Salam Pembaca,

Pada posting kali ini, saya hendak mengulas tentang isu mengenai ucapan Nik Aziz mengenai isu neraka dan syurga. Seperti mana kita tahu ia semakin menjadi2 di media2 pro UMNO yang mana ia mengatakan Nik Aziz memberitahu jika mengikut UMNO akan masuk neraka dan mengikut PAS akan masuk syurga. Jadi isu ini telah digembar-gemburkan oleh media sehingga dicorong radio, paparan televisyen dan di dada2 akhbar.

Bagi saya, isu neraka dan syurga memang tidak boleh ditentukan oleh manusia dan hanya Pencipta sahaja yang tahu siapa yang layak dan tidak. Namun jika kita lihat pada zaman kanak2 kita, kita telah diajar agar tidak membuat perkara yang tidak baik kerana balasan Allah tentunya akan dibalas di neraka jahanam. Contohnya, saya masih ingat emak dan ustazah saya mengatakan jika mencuri barang diakhirat balasan yang kita akan dapat adalah dipotong tangan kita. Namun mengikut sejarah Islam hukuman ini telah tertulis dalam hukum hudud untuk balasan di dunia.

Jadi tiada bezanya ucapan yang dibuat oleh Nik Aziz kerana bagi saya ucapan Nik Aziz mengatakan menyokong UMNO masuk neraka dan menyokong PAS masuk syurga. Beginilah maksud saya, kita boleh lihat antara dua parti seperti PAS dan UMNO. Parti mana yang menyokong rasuah, penipuan, penyelewengan dan mengamalkan hiburan yang terlampau? Soalan ini saya serahkan kepada pembaca untuk menilai sama ada baik atau buruk sesebuah parti berdasarkan kepada penilaian anda mengikut apa yang anda belajar selama ini.

Namun bagi saya, ada juga betulnya kata Nik Aziz kerana jika kita lihat sesiapa yang menyokong negara Islam, ajaran Islam dan hukum Islam iaitu mengangkat martabat Islam keatas dan menjadikan Al-Quran sebagai panduan akan memasuki syurga. Insyallah. Jadi kita boleh lihat siapa betul dan salah dalam hal ini. Bagaimana dengan UMNO, jika kita lihat pada pilihanraya UMNO pada tahun ini lebih kurang 1000 laporan mengenai isu rasuah dan hanya beberapa laporan sahaja yang dibongkarkan oleh pihak SPRM. Namun isu Ali Rustam dan isu beberapa ahli UMNO itu bagaimana ia diselesaikan oleh pihak UMNO, adakah Ali Rustam dibuang dari UMNO atau dihukum penjara dan meletakkan jawatan dari menjadi Ketua Menteri Melaka. Bagaimana pula dengan isu memilih pemimpin dengan melantik Taib yang dahulunya Menteri Luar Bandar yang sudah tentunya mempunyai rekod buruk dalam isu penyelewengan duit
ke Australia.

Oleh itu pembaca sekalian, fikir2kanlah isu ini. Jangan kita ini menjadi sebuah bangsa dan umat yang tidak berfikir dalam menentukan sesuatu keputusan dan disuap dengan isu2 yang menjadikan kita bodoh. Kita patut melihat bangsa lain yang mana memperjuangkan dan menentukan sesuatu keputusan dengan cara yang rasional.

P/S: Isu ini makin menjadi2 apabila hendak pilihanraya namun lepas pilihanraya senyap jer.

Tiada ulasan: