Khamis, 13 Ogos 2009

DAP yang melampau

Salam pembaca,

Seperti mana yang kita tahu, media2 telah memulakan peranan mereka dalam memecah-belahkan PR di setiap negeri pembangkang. Kita boleh lihat di TV3, Berita Hairan, Utusan Meloya telah banyak mengungkit mengenai isu2 yang membangkitkan isu perkauman dan agama.

Bagi saya, perkara ini tidak salah namun PR harus bersatu semula dan DSAI perlu memainkan peranan dalam mencantumkan setiap belahan dalam PR. Satu contoh kes di Selangor mengenai isu arak, sepatutnya perkara ini tidak perlu diperbesarkan kerana pihak DAP mahupun PAS sepatutnya duduk satu meja dalam membincangkan perkara ini. Tidak perlu dihebahkan hingga ke pengetahuan media, yang mana ini boleh menunjukkan kelemahan PR dalam menangani isu agama. Perkara ini amat jelas, bahawa arak ini adalah haram dan ia boleh menjejaskan pemikiran seseorang individu jika ketagihan arak. Jadi tindakan mengawal penjualan arak adalah amat digalakkan, namun PAS tidak boleh mengambil tindakan drastik dalam isu ini. PAS sepatutnya menggunakan cara Rasulullah dalam membuat perbincangan dengan kaum bukan Islam. Dengan cara ini, isu dapat diselesaikan.

DAP juga haruslah bijak dalam isu ini dan janganlah mudah melatah dengan cara menghebahkan kepada pihak media. Bagi saya, DAP amat melampau kerana permintaan mereka dan tuntutan mereka dalam setiap kerajaan negeri pembangkang. Kadang2 saya merasakan mereka perlu prihatin terhadap setiap isu yang membabitkan perkauman dan agama. Ini amat jelas dengan isu pusat penyembelihan babi dan penarikan diri di Kedah, yang mana ia boleh diselesaikan secara aman dan tidak perlu bergaduh. Ini secara tidak langsung menunjukkan tiada permuafakatan dalam PR sendiri.

Jadi maran kepada PR yang mana mereka perlu sedar diri dan jangan mudah terperangkap dengan isu perkauman dan agama. Yang mana ia sedikit sebanyak boleh menarik kepada peristiwa 13 Mei.

1 ulasan:

aramisz ``^_^ berkata...

yerp..ikut lah contoh Rasulullah..