Selasa, 24 Februari 2009

SYABAS Selangor dan airnya

Salam pembaca,

Rasanya sudah lama tidak menerbitkan artikel pada blog ini, disebabkan oleh penilaian terhadap pembentangan tajuk cadangan bagi kursus Sarjana saya. Isu kali ini saya hendak mendedahkan isu mengenai air di Selangor. Saya tidak berapa pasti tentang isu ini kerana saya bukan orang Selangor dan bukan menetap di Selangor. Saya telah melayari laman blog daripada seorang blogger iaitu "chegubard". Silalah melayari laman blog melalui alamat blog dibawah ini.

http://chegubard.blogspot.com/2008/09/surat-pembaca-mendedahkan-isu-air.html

Selepas saya membaca, saya pelik kenapa ia boleh berlaku sedangkan apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri adalah bermanfaat untuk rakyat dengan memberikan 20 meter padu air percuma. Apakah salah perkara ini? Adakah salah pemilikan baru yang hendak dibuat oleh kerajaan negeri terhadap SYABAS dan Puncak Niaga?

Bagi saya biarlah kerajaan negeri yang mengambil alih perkara air ini kerana mereka yang hendak memberikan 20 meter padu percuma kepada rakyat. Dengan harga barang yang naik, kos hidup yang naik dan macam2 yang dah naik, secara tidak langsung ia dapat membantu rakyat mengurangkan kos sara hidup. Jika kalau saya, sudah tentu bersyukur. Ramai yang mengatakan kerajaan Selangor akan rugi atau bankrup jika membuat perkara ini, bagi saya ia tidak salah kerana duit yang datang adalah dari rakyat sendiri (cukai tanga, cukai pintu) bukan dari duit menteri-menteri. Jadi kita kena faham bahawa kerajaan negeri hanya menguruskan sahaja. Jadi tidak salah jika kerajaan negeri Selangor untuk mendapat air percuma.

Isu pengambilalihan ini sangat sensitif, ini kerana jika SYABAS dan Puncak Niaga diambil alih oleh kerajaan maka tarif air di Selangor akan naik sehingga 37% maka bertambah parahlah orang Selangor. Jadi fikirlah wahai orang2 Selangor?

P/s: Namun salah satu cadangan saya kepada kerajaan negeri Selangor supaya mengubah semula tarif air itu kepada yang memerlukan iaitu dengan memberi 20 meterpadu kepada pengguna yang menggunakan air dibawah paras 20 meter padu dan kepada yang lebih menggunakannya harus membayar secara penuh. Ini secara tidak langsung membantu penduduk miskin yang kurang mampu dan menstabilkan ekonomi Selangor.

Tiada ulasan: