Khamis, 18 Jun 2009

Runtuh dan pecah belah


Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin

Salam pembaca,

Seperti mana yang kita semua tahu, pada 2 Jun 2009 Malaysia telah digemparkan dengan peristiwa yang memalukan dimana sebuah stadium yang dibina 6 tahun dulu bernilai RM 292 juta telah runtuh bumbungnya kerana struktur bangunan yang tidaj kukuh. Apa yang hairanya, kita di Malaysia ini tidak pula mengalami gempa bumi atau pun raksaksa datang menyerang tetapi boleh roboh hingga merosakkan stadium tersebut.

Bagaimana benda ini boleh terjadi? Adakah pihak berkuasa tidak memeriksa bangunan tersebut sebelum mendapat sijil layak menduduki (CF)? Bagaimana duit rakyat yang telah dilaburkan untuk membina stadium tersebut? Adakah pemilihan tender disebabkan oleh rasuah? Apa yang saya baca di dalam sebuah blog yang mengatakan pengambilan tender untuk membina bumbung stadium telah diambil oleh Syarikat dari Korea yang mempunyai rekod yang buruk dalam pembinaan bangunan. Apa yang pelik bagaimana Kerajaan Terengganu boleh menerima tender tersebut. Adakah tender yang ditawarkan sangat murah atau dapat duit bawah meja?


Sekolah Menengah Wakaf Tapai

Ini adalah sangat memalukan, kerana dengan teknologi Malaysia yang serba canggih dan kononnya terkenal di mata dunia telah dimalukan dengan runtuh bumbung stadium. Namun begitu, apa yang saya dapat tahu salah satu bumbung dewan besar Sekolah Menengah Wakaf Tapai di Terengganu yang bernilai RM 2 juta telah roboh dan tender yang mengambil dalam membina dewan ini adalah syarikat yang sama membina bumbung stadium. Apa pun saya merasakan pentadbiran Idris Jusoh bertanggungjawab dalam ini dan tugas kerajaan sekarang perlu mencari siapa dalang yang sebenar?

Ini belum lagi kita kaitkan dengan bangunan mahkamah di Putrajaya dan lebuhraya MRR2 yang telah retak. Apa gunanya menteri yang kita lantik dan pilih dulu asyik membina bangunan yang asyik retak dan runtuh saja. Jika kita lihat bangunan Parlimen yang telah lama dibina dahulu, bagaimana ia boleh bertahan sampai sekarang tanpa ada retak atau runtuh. Pelik pula dengan zaman sekarang yang mempunyai teknologi yang canggih boleh runtuh. Kadang-kadang saya tertanya, adakah pihak2 yang terlibat dalam pembinaan tersebut tidak berasa ada tanggungjawab dalam diri atau etika jika bangunan yang dibina melibatkan kematian orang awam yang ramai. Adakah mereka tidak rasa berdosa dengan kerja yang dilakukan?

Sekian

P/s: Jika dah biasa dengan rasuah, sampai mati pun rasuah juga

1 ulasan:

aLiSh berkata...

owh hooooo ni mesti sleweng bahan ni :P ops tak tak erm bahan mungkin kurang berkualiti disitu... erm cuba call ultraman dia ada datang m'sia tak?