Jumaat, 24 April 2009

Sudah tidak ada cerita lain ke?


Pada kali ini, saya tidak menceritakan mengenai politik tetapi ingin berkongsi pendapat dengan anda semua mengenai filem2 yang berada di pasaran Malaysia. Seperti mana yang kita tahu anak Yusuf Haslam iaitu Syamsul telah membuat satu filem bertajuk "Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam". Sinopsis bagi cerita ini adalah menceritakan bagaimana kisah hidup bohsia dan mat rempit yang menjalani kehidupan yang pedih untuk ditempuh.

Pada persoalan saya, adakah cerita ini patut ditayangkan di Malaysia? Persoalan kedua adalah sudah tidak ada ke cerita lain di Malaysia yang boleh ditayangkan di Malaysia? Kerana bila kita lihat, di Malaysia genre filem tidak meluas dan tidak di negara lain. Genre filem2 yang tidak senonoh dibawah arahan Ahmad Idham dan Syamsul ini juga yang ditayang2 di pawagam. Bukannya apa, seperti mana yang kita lihat filem2 seperti Impak Maksima, Bohsia dan seangkatan dengannya ini telah banyak dan sedikit sebanyak mempengaruhi fikiran dan cara hidup anak2 muda di Malaysia.

Adakah bila kita melihat 999 di TV3 cerita mat rempit berkurangan di Malaysia setelah menonton cerita Impak Maksima, rempit dan lain2? Adakah idea pengarah dan penulis skrip mempunyai kekurangan idea di membikin filem? Bagi saya cerita seperti Shawnshank Redemption, The Curious Case of Benjamin Button, 7 pounds, Forest Gump dan cerita seperti Beautiful Mind mengenai kisah hidup seorang pemimpin dan ilmuwan yang berwibawa lebih sesuai dibangunkan untuk mengajar penonton betapa pentingnya hidup dan ilmu di dalam kehidupan seseorang manusia. Di Malaysia, bagi saya terlampau ramai sejarahwan, ilmuwan dan pemimpin yang kisah hidup mereka boleh dijadikan jalan cerita untuk filem. Jadi nasihat saya agar penerbit dan pengarah filem di Malaysia ini, janganlah bersikap terlampau pentingkan diri dalam mengaut keuntungan.

P/s: Saya memuji filem Adflin Shauki di mana filem yang dihasilkan menjadikan kita berfikir semasa melihat cerita beliau.

1 ulasan:

aramisz ``^_^ berkata...

yerp...aku pon sokong...tadek cite lain ke nk buat...dah sah2 laa bohsia tu mmg da salah pilih jalan..